Off-road spelevaren
Helaas geen olifanten bezoek gehad vannacht. Vandaag gaan we alles off-road rijden, met een paar stops. We starten met het Damara ‘openlucht levend museum’ , waar we zien hoe de Damara vroeger leefden en jaagden, welke medicijnen ze hadden, hoe ze vuur maakten. Ze laten ook een traditionele zang met dans zien. Dan door naar ‘Burnt mountain’, een grote, zwarte rotspartij, gevolgd door de ‘organ pipes’, rotsen als staven dicht opeen gepakt als orgelpijpen.
De meeste toeristen keren hier om, maar wij gaan door. Eerst krijgen we van Ray les over hoe het beste over de stenen en rotsen te rijden, en daarna vervolgen we het spoor door de rode, stenige woestenij van het nationale park van de Doros krater. Hotsend en botsend gaan we over losse stenen, en proberen de grootste en scherpste te vermijden. Sommige stenen zijn net scheermesjes en kunnen gemakkelijk je banden opensnijden als je pech hebt…
We doorkruisen een paar stroompjes. Dat moet netjes en met een kleine boeggolf, zegt Ray, dus niet spectaculair hoog spattend! OK….
Dan komen we bij de kraterrand en Alex en ik wandelen het laatste stuk omhoog, door de brokken en stenen. De krater zelf blijkt niet bijzonder, maar we hebben ‘m in elk geval gezien. Het uitzicht omlaag, waar twee piepkleine speelgoedautootjes staan is wel zeer de moeite waard.
Ergens in deze woeste, wijde omgeving vinden we een mooie plek en stoppen we om de nacht door te brengen. Bij het kampvuur genieten we van de stilte, weidsheid, vrijheid en het niets. Het is licht want bijna volle maan…
De volgende dag gaan we opnieuw een dagje ‘off-road spelevaren’. Alex rijdt deze keer. De paden worden al snel nog wat heftiger dan gisteren, steiler met veel losse stenen, maar als een berggeit klimmen en dalen we door de bergen. Heel langzaam en voorzichtig gaan we vooruit.
Dan wordt de weg ineens versperd door grote rots. We overleggen en kiezen voor een alternatief pad, steil omhoog over rotsen en stenen. Nog langzamer nu, kruipen de auto’s één voor één met een slakkegang de steile helling op. En dan weer af. Met de 4WD variërend tussen de standen hoog (normale kracht) en laag (extra kracht), de versnelling vastgezet op 2 of zelfs op 1 en de ‘diff-lock’ aan of uit is er een hoop te schakelen, zélfs in een automaat!